04: Hacking the Future

Screen Shot 2014-02-09 at 16.36.44.png

Screen Shot 2014-02-09 at 16.36.44.png

Screen Shot 2014-02-09 at 17.00.17.png

Screen Shot 2014-02-09 at 17.00.17.png

Screen Shot 2014-02-09 at 16.31.30.png

Screen Shot 2014-02-09 at 16.31.30.png

Screen Shot 2014-02-09 at 16.32.11.png

Screen Shot 2014-02-09 at 16.32.11.png

Screen Shot 2014-02-09 at 16.31.42.png

Screen Shot 2014-02-09 at 16.31.42.png

Screen Shot 2014-02-09 at 16.33.02.png

Screen Shot 2014-02-09 at 16.33.02.png

Screen Shot 2014-02-09 at 16.34.56.png

Screen Shot 2014-02-09 at 16.34.56.png

​In deze module leren de deelnemers hun inzichten over vista points, behavioral space en social design handen en voeten te geven. Hacking the future is een echte doe-module. We schrijven geen rapporten, maar gaan tekenen, ontwerpen, dingen maken: de deelnemers maken een prototype dat hun inzichten letterlijk tastbaar maakt. Nog geen eindproduct, want dat is vaak te ingewikkeld. Maar wel iets iconisch, waarmee anderen meteen begrijpen waar ze het over hebben.

 

Dat kan hi-tech, met 3D-printers en soldeerbouten, of lo-tech, met Lego of klei. Het middel doet er niet toe, het gaat om de methode. Het werken met de handen levert een nieuwe, meer intuïtieve dynamiek op: het hoofd reageert op wat de handen doen en vice versa. Dit proces wordt ook wel hacking genoemd. Zeker in groepsverband levert het verrassende resultaten op. Het is action research: deelnemers onderzoeken door te doen.

 

 

De volgende stap in de module is dat de deelnemers hun verhaal aan de hand van het prototype delen met anderen. Dat levert altijd nieuwe vragen en ideeën op. Er ontstaat een nieuw generatief vermogen, ‘a market of ideas’. Eventuele discrepanties tussen het verhaal en het prototype – en die zijn er vrijwel altijd – worden blootgelegd, zodat de deelnemer het prototype razendsnel verder kan verbeteren (‘tinkering’), net zo lang tot het prototype het idee van de deelnemer in één oogopslag duidelijk maakt. Doorgaans heeft de deelnemer dan ook zijn pivot gevonden: het kantelpunt dat duidelijk maakt welk sociaal probleem hij of zij heeft opgelost met zijn of haar idee. En zodra dat kernprobleem is opgespoord, is ook de sleutel tot schaalbaarheid binnen handbereik: waar zijn dergelijke problemen nog meer te vinden? Geen problem solving, maar problem finding. 

Even life is a concept. 

 

 

                                    All tools, research and concepts of Eliace Creative Strategies are Creative Commons 



  • Instagram - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
  • Vimeo - Black Circle
  • facebook
  • Twitter Round
  • googleplus